10. Vem tar vem?

Fotosidanåret med Göran Segeholm: 9/12

Tack så mycket för medverkan igår, och hoppas att arbetet med Philip-Lorca diCorcias bilder gav nya saker att tänka på.

Nu ska vi vidare, in i ett nytt territorium. Vi ska återbesöka juxtapositionen som idé, men den här gången i form av diptyker.

OBS Två deadlines denna gång!

Den här gången behöver du hålla koll på två datum – ett för att lämna in ditt material till diptykpoolen, och ett för att lämna in dina färdiga diptyker.

  • fredag 8 augusti
  • lördag 23 augusti

Skriv in i kalendern redan nu.


Vad är en diptyk?

Ordet diptyk kommer från grekiskan och betyder ungefär »dubbeltavla«. Tidigare användes ordet mest för att beskriva en typ av religiösa bilder, men på senare tid har betydelsen förskjutits och nu används ordet i en bredare bemärkelse.

diptyk; par av bilder som utgör en enhet

Svensk ordbok, 2021

Det finns inga regler för hur fotografiska diptyker ska vara konstruerade, men det finns konventioner, till exempel:

  • De två bilderna är placerade sida vid sida (inte ovanför/under).
  • Bildernas inbördes storleksförhållande och placering är meningsbärande och ska inte ändras.
Vad är poängen med diptyker?

En lyckad fotografisk diptyk är ett bildpar där helheten är större än summan av delarna. Bilderna utvecklar varandra, och en ny mening uppstår. Det är möjligt att två bilder som var och en för sig upplevs som ointressanta, blir intressanta när de presenteras som ett par.

Det lyfts ofta fram som en kvalitet att bilderna i en diptyk ger varandra ny mening. Därför är det en poäng att bilderna inte är alltför lika.

  1. Två bilder som föreställer liknande motiv, säg två olika sorters ängsblommor, lägger mer grunden för en jämförelse av skillnader och likheter, men sätter inte in »blomma« i ett större sammanhang.
  2. En diptyk med en ängsblomma i ena bilden och en fjäril i den andra, breddar sammanhanget något. Läsaren kan se att en blomma både är vacker, men också en förutsättning för att det ska finnas fjärilar. Relationen och det ömsesidiga beroendet mellan flora och fauna blir nu motivet.
  3. En diptyk med ett porträtt i ena bilden och blomma i den andra kan anspela på en egenskap eller kvalitet som personen i porträttet besitter. En av de vanligaste kombinationerna i fotografiska diptyker är för övrigt porträtt + landskap. I porträttet möter läsaren en individ, i landskapet en stämning, ett ursprung, en omständighet.
  4. Mitt sista exempel är en kombination av en ambulans och en blomma. Blomman kan bli en symbol för hopp, samtidigt som den bildparet berör likheten mellan den sexuddiga symbolen star of life (internationell symbol för ambulansjukvård) och en blomma.
Estetik som motiv

Men diptyker behöver inte handla om symboler och metaforer. De kan också handla enbart om estetik — färger, former, linjer, ljus. Du behöver inte kunna sätta ord på vad en diptyk vill säga. Livet är större än språket, och ibland räcker orden inte till. Bilder använder vi för att säga sådant som vi inte kan säga på andra sätt. När du sätter samman två fotografier till en diptyk, låt din intuition vägleda dig. Du behöver inte kunna förklara varför bilderna blir bra tillsammans, det räcker att du känner det.

Månadens hemarbete

Del 1: Ladda upp fyra enkla bilder

Den här gången ska vi ta upp en gammal tråd: juxtapositioner. Men nu gör vi det på ett annat sätt än sist, nu ska våra juxtapositioner utgöras av bildpar.

Den första delen av uppgiften är att lämna in material som vi kan arbeta med, jag vill ha fyra enkla bilder från var och en. De får gärna komma från ditt bildarkiv, men nytaget är också välkommet. Med enkla bilder menar jag bilder som dels inte själva innehåller några starka juxtapositioner, inte heller att de bygger på relationer mellan olika motivdelar. Kompositionen ska inte heller vara alltför komplex. Det ska vara möjligt att ganska snabbt läsa av bilden.

Dock får bilderna gärna vara intressanta. Enkel betyder inte »tråkig«. Alla motiv är välkomna. Stilen kan vara allt från poetiska stämningsbilder till deadpan.

Här är en väldigt viktig punkt: Formatet ska vara stående med proportionerna 4:5. Inga kvadrater, inga liggande bilder, inga stående bilder med andra proportioner. Använd beskärningsverktyget i din programvara för att få till det exakt. Var noga med detta.

Deadline för den här bildinlämningen är redan fredag 8 augusti. Ovanligt tidigt alltså. Men du får som sagt gärna använda bilder ur ditt arkiv.

Här laddar du upp dina fyra bilder. Brevlådan stänger exakt och definitivt klockan 9 på lördag morgon den 9 augusti. Inga undantag för inlämningar efter den tidpunkten, för jag måste ställa samman råmaterialet till diptykerna på lördag förmiddag.

Månadens hemarbete del 2: Skapa fyra diptyker

På lördagen (9 augusti) får du via mejl en länk till allt inlämnat diptykmaterial. Där hittar du dels dina egna bilder, dels 120-140 potentiella partners till dem. Filnamnen är nu reducerade till enbart ett nummer, så ingen kan se vilka bilder som är dina, och du ser inte vem som tagit de andra bilderna.

Nu ska du skapa fyra diptyker som dels består av en av dina fyra bilder, dels en bild som är tagen av någon av de andra deltagarna. Du ska inte bara bestämma vilka bilder som hör ihop, utan också vilken som ska vara placerad till vänster respektive höger i paret.

Lämna in som nummer eller som en helt ny bildfil – du väljer

Det finns två olika sätt du kan redovisa dina nyskapade diptyker på.

  1. Du skickar ett mejl till goran@bildspraket.se med ämnesraden DIPTYKER och ingenting annat. Jag autosorterar mina inkommande mejl, och skriver du något annat så hamnar ditt mejl fel. I detta mejl så skriver upp dina fyra bildpar så här 56+67, 12+68, 14+120, 30+23. Ordningen ska vara som du vill att bilderna ska vara placerade mot varandra, vänsterbilden först.
  2. överkurs Om du är sugen på att göra lite mer av övningen så kan du lämna in dina bildpar som nya bildfiler som du själv satt samman i photoshop. De ingående bilderna ska fortfarande ha proportionerna 4:5 i stående format (hela bilden blir således i proportionerna 8:5 i liggande format). Regler: Du får nu ändra färger, kontrast och beskära om de ingående bilderna (men som sagt inte ändra proportionerna). Du får dock inte byta ut eller ta bort något innehåll ur bilderna. Bilderna ska ligga exakt sida vid sida, utan något mellanrum. Om du väljer att lämna in bilderna på detta sätt så använder du den här länken.

Deadline, oavsett inlämningsmetod, är lördag 23 augusti. Skriv in i kalendern.

Så här ska en färdig diptyk se ut om du väljer att lämna in den som en ny bildfil. Ingen vit eller svart ram, inget mellanrum mellan bilderna. Delningen ska gå exakt i mitten, och varje enskild bild ska ha proportionerna 4:5 i stående format.

Nästa gång vi ses har det hunnit bli den 26 augusti. Vi ses som vanligt klockan 19.00 och här är länken till träffen.

/Göran