Fojo hösten 2022

Dag 1

Måndag 26 september

Första uppgiften: Plåta som ett riktigt proffs

[praktisk] Ta en bild som är helt felfri. Den ska se ut som om den är tagen av en professionell fotograf. Samtidigt ska bilden vara så tråkig att klockorna stannar.

Tid: 30 minuter

Grupp 1: Johan, Anne P, Linus, Anne B

Grupp 2: Lina, Bengt, Lena B, Henry

Grupp 3: Annika, Lena K, Gabriel, Sofie

Grupp 4: Thomas, Julia, Anne E, Karin

Uppladdningslänk

Här kan du se bilderna

Andra uppgiften: Vad är egentligen ”tråkig”?  

[teoretisk] Varje grupp (enligt ovan) får en annan grupps bild tilldelad. Uppgiften är att på tio minuter formulera ett en minuters föredrag om hur bilden förhåller sig till följande begrepp:

  • innehållstråkig
  • formtråkig
  • konventionstråkig

Tid inkl presentation: 20 minuter

Tredje uppgiften: Plåta som en nybörjare

[praktisk] Ta många intuitiva snapshots av en människa. Arbeta snabbt, och utan att tänka. Välj ut en bild som innehåller ”fel” — ju fler desto bättre — men som ändå  ”har något”.

Tid: 45 minuter

Nya grupper:

Grupp 1: Anne B, Bengt, Sofie, Thomas

Grupp 2: Gabriel, Lina, Linus, Karin

Grupp 3: Lena K, Anne E, Anne P, Henry

Grupp 4: Lena B, Annika, Julia, Johan

Uppladdningslänk uppgift 2

Här kan du se bilderna

Fjärde uppgiften: Vad det är att ”ha något”.

[teoretisk] Med utgångspunkt från bilderna som vi gjorde i förra övningen, sätt ord på kvaliteten i bilderna tagna av en annan grupp. Samma grupper som i övning 3. Försök att formulera vad det är för ”något” som de två bilderna har. 10 minuter för detta moment.

Tid totalt: 25 minuter.

Femte uppgiften: Bli ägare av en kurs

Den femte uppgiften är att under lunchen umgås med minst två andra kursdeltagare, och formulera vad ni vill ta hem från den här kursen. Redovisas efter lunchen i en tydlig punkt per person.


L U N C H


Vår önskelista

  • Lära mig någonting jag inte visste att jag ville veta. (Gabriel)
  • Vinkel, utsnitt, ljus och ögonblick. Jag vill bli bättre på ögonblick (Johan)
  • Ny inspiration till nytt tänk. Plåtar mycket porträtt. Vill också ha med bilder då det händer någonting. (Lina)
  • Vi är många som jobbar med många saker. När ska man göra vad? Den bästa bilden är ett tillfälle som försvinner snabbt. Tips för att ta mig ur mina hjulspår och standardlösningar. (Bengt)
  • Jag vill bli sams med min kamera. (Lena B)
  • Jag vill ta fler bilder där det händer något när det händer. (Karin)
  • Jag vill bli bättre med kameran. Ett tag har jag varit blockerad, för jag kommer inte på vad jag ska ta för bilder när jag fotograferat. (Anna B)
  • Jag skriver först och fotograferar sedan. Svårt att växla. Ointressanta miljöer och ointressanta människor. (Lena K)
  • Jag blir lite stressad när jag ska ta bilden. (Anne P)
  • Hur ta roliga bilder i tråkiga situationer? (Anne E)
  • Jag vill komma utanför boxen. (Annika)
  • Måste bredda min repertoar över snabba trix. (Sofie)
  • Jag är här för att sno trix. (Thomas)
  • En spark i häcken. (Henry)
  • Tips och inspiration av andra, men personligen förförs mitt öga av form snarare än (Julia)
  • Hitta ny inspiration. (Linus)

Sjätte uppgiften: Juxtaposition

Läs detta.

[praktisk] Du ska ta tre bilder som är juxtapositioner. Läs texten som är länkad ovan först. Du lämnar in tre bilder. Individuell övning. Tid: 1 timme 45 minuter.

Här är inlämningslänken

Här ser du vad som är inlämnat

Dag 2

Tisdag 27 september

9–12 genomgång juxtaposition

Sjunde uppgiften: Händelselöst narrativ

[praktisk] Nu ska vi försöka göra bilder som får läsaren att tänka utanför bilden i både tid och rum (vad hände innan?, vad händer sedan?, var kommer det här ifrån?, vart är det på väg?). Vi kallar det för ”händelselöst narrativ”, och inpiration går att hämta från konstfotografer som exempelvis Philip–Lorca diCorcia och Gregory Crewdson.

Din bild ska ha en tydlig huvudperson. Denna huvudperson ska vara bildens dominerande blickfång. Denna person ska se ut att kunna ha befunnit sig i sin nuvarande position i minst några minuter innan bilden togs, och det ska kännas som att den kommer att fortsätta att vara i samma position några minuter efter att bilden tagits också.

Bildens sekundära blickfång ska vara ledtrådar som får läsaren att tänka på hur situationen uppstått, eller hur saker och ting är på väg att utveckla sig.

Var och en ska lämna in två bilder. Det kan vara antingen från helt olika fotograferingstillfällen, eller två varianter på en och samma uppsättning.

Tid: 2 timmar, 30 minuter inklusive lunch, fotografering, bildurval och uppladdning av bilder. Återsamling klockan 14:30.

Vi arbetar i grupper för att inpirera varandra och fungera som varandras bollplank och eventuellt också modeller. Så här är grupperna:

Grupp 1: Annika, Bengt, Lina, Anne E

Grupp 2: Anne P, Thomas, Henry, Sofie

Grupp 3: Julia, Lena B, Anna, Linus

Grupp 4: Johan, Karin, Lena K, Gabriel

Här lämnar du in bilderna.

Här kan du se vad som är inlämnat.

Åttonde uppgiften: Omtagning

Gör om antingen uppgift 6, Juxtaposition, i sin helhet (3 bilder), eller uppgift sju, ”Händelselöst narrativ”, i sin helhet (2 bilder). Välj den du känner utvecklar dig mest.

Här lämnar du in bilderna.

Här kan du se vad som är inlämnat.

Nionde uppgiften: Tändstickor

Gör en illustration till en text om tändstickor. Bilden ska:

  • Vara grafiskt stark, så att den utgör ett tydligt blickfång.
  • Det ska inte vara någon tvekan om att den handlar om just tändstickor.
  • Den ska helst också väcka luktassociationer hos läsaren.
  • Den ska vara i proportionerna 16:9, liggande format.

Här lämnar du in bilden.

Här kan du se vad som är inlämnat.

Imorgon ses vi klockan 09:00 för bildgenomgång av uppgift 8 och 9.

Dag 3

Onsdag 28 september

9–12 Genomgång ”Tändstickor” och ”Omtag”.

Tändstickor: Vi kom fram till tre slutliga kandidater genom uteslutningsomröstningar.

Omtag: Var och en fick ge feedback till någon annan i form av att välja ut den bästa bilden av de 2 eller 3 bilderna och motivera varför.

Tionde uppgiften: Kairos, eller det avgörande ögonblicket

En av fotografiets främsta egenskaper är att frysa ögonblick som sker så snabbt att de är svåra att uppfatta för blotta ögat. I den här uppgiften leker vi med den egenskapen genom att ta fyra bilder där kameran fångat ett exakt ögonblick på ett sätt som är intressant för läsaren. Fyra bilder per person, inte per grupp.

Kom ihåg att vi inte söker perfektion, allt vi vill är att skaffa oss erfarenheter. Vi ses i klassrummet igen klockan 14:30. Då ska alla bilder också vara utvalda och uppladdade.

Grupp 1: Annika, Anne P, Lina, Henry

Grupp 2: Julia, Johan, Anna, Lena K

Grupp 3: Bengt, Thomas, Anne E, Sofie

Grupp 4: Lena B, Karin, Linus, Gabriel

Här lämnar du in dina fyra bilder.

Här ser du vad som är inlämnat.

Elfte uppgiften: Vad gör en ögonblicksbaserad bild extra bra?

[teori] Samma grupper som senast. Diskussion baserad på vilka bilder som ansågs vara ”bäst” i ögonblicksövningen.

  • Känslor.
  • Humor.
  • Exakt timing.
  • Följsamhet för att lyckas med timingen. Dansen!
  • Ett visst mått av dramatik.
  • Igenkänningsfaktor, relaterbar.
  • Oväntat.
  • Autenticitet.
  • Unikt.
  • Ett unikt ögonblick gör inte att vi kan bortse från kompositionen.

Tolfte uppgiften: Fyra svåra intervjusituationer

[teori] Övning i grupp, muntlig redovisning. Samma grupper som senast. Gruppen spånar fram ...

  1. ... hur den mest typiska bilden skulle se ut på det här ämnet, sedd som ett genomsnitt av Sveriges lokaltidningar.
  2. ... hur skulle ni bäst göra en bild som är baserad på ett ögonblick?
  3. ... hur skulle ni bäst göra en bild som är baserad på ett händelselöst narrativ?
Och här är artikelämnena
  • Ensamstående äldre dam har vunnit trädgårdstävling.
  • Informatör informerar om budgetarbetet i stadsdelsnämndens utskott för EU-implementering av betongkrukor.
  • Anhörig till mordoffer (1 sedan mordet ägde rum)
  • Någon represesenterar ett fotbollslag som blivit nedflyttat pga självmål.

Uppgift 13: Vi bryter fjärde väggen for a good reason.

Arbeta två och två (valda genom lottning). Ert jobb är att ta en bra bild där en person bryter den fjärde väggen (tittar in i kameran), och att det känns att den blicken är viktig för bildens kvalitet.

Ni lämnar in som grupp. Båda personerna i gruppen står gemensamt för resultatet. Vem ni fotograferar är valfritt. Det går bra att hyra en modell, fotografera i smyg på stan, fotografera varandra eller vad annat ni kan tänkas hitta på.

Deadline: Torsdag morgon klockan 9.

Här lämnar ni in filerna.

Här kan ni se vad som är inlämnat.

💡
Glöm inte att imorgon samlas vi klockan 9 i caféet på bottenplan för att ta en gruppbild. 

Dag 4

Torsdag 29 september

9 – 12: Genomgång: Bryta fjärde väggen for good reasons

Mycket diskussioner och värderingar.

Uppgift 14: Porträtt

Nu ska vi ta porträtt av varandra i två delar. I den första är det ett porträtt i helfigur, i den andra delen ett i halvkropp eller närbild.

Klockan 13:45 ses vi i klassrummet igen för att byta fotograferingspartner.

Del två börjar klockan 13:55 och ska vara klar klockan 15:15. Då ska du ha laddat upp båda dina bilder.

Här är några startord för oss.
  • Lina: Organiserad.
  • Henry: Har lärt sig att utnyttja sin storlek positivt.
  • Anna: Öppen
  • Lena K: Ivrig
  • Anne E: Envis
  • Sofie: I min tankevärld
  • Linus: Eftertänksam
  • Gabriel: Kreativ och lekfullt rebellisk
  • Annika: Ifrågasättande
  • Anne P: Äventyrlig
  • Julia: Målmedveten
  • Johan: Lugn
  • Bengt: För hjälpsam för mitt eget bästa
  • Thomas: Ostrukturerad, idérik
  • Lena B: Vill vara bättre än jag är. Strävsam. Ambitiös. Aldrig nöjd med mig själv.
  • Karin: Medkännande. Empatisk. Hänsynsfull.

Par omgång 1 (helfigur): Annika & Lina • Anne P & Henry • Julia & Anna • Johan & Lena K, Bengt & Anne E • Thomas & Sofie • Lena B & Linus • Karin & Gabriel

Par omgång 2 (halvbild/närbild): Annika & Gabriel • Anne P & Linus • Julia & Sofie • Johan & Anne E • Bengt & Lena K • Thomas & Anna • Lena B & Lina • Karin & Henry

Här lämnar du in dina porträtt. Döp filerna till namnet på personen du fotograferat, inte till ditt eget namn.

Här kan du se vad som är inlämnat.

Dag 5

Fredag 30 september

9 – 10 (cirka): Vad tar du med dig från kursen? Hur förvaltar du det?

[reflektionsövning] Vi pratar kring detta ämne.

Uppgift 15: Bra enkätbilder

Arbeta två och två (eller ensam om du vill) och gör enkät på stan med frågan ”Vad betyder bilder för dig?” Gör enkätporträtten i liggande format, och så bra som det överhuvudtaget är möjligt. Skriv också ner svaret på frågan, det redovisas tillsammans med bilderna.

Varje deltagare ska ta minst en bild, vilket betyder att vi får minst två bilder per grupp. Men det går bra att lämna in hur många som helst.

Deadline: 11:30. Då ska alla bilder vara uppladdade.

Här lämnar ni in era bilder.  

Här kan ni se vad som är inlämnat.