Göran Segeholm, 2013.

132: Införlivad kunskap är inte linjär

Det finns en skäl till att ”tyst kunskap” är tyst.

Göran Segeholm
Göran Segeholm

En intressant egenskap hos införlivad kunskap är att den bara finns där. ”Tyst kunskap” kallas den ibland, erövrad genom erfarenheter, insikter och repetition. Tyst kunskap är svår att förmedla, för den är intuitiv och ickelinjär. Om den ska överföras till andra måste den först göras om till linjär form (till exempel tal eller text). Ofta går viktiga delar förlorade i översättningen, för språket har sina begränsningar.

När kunskapen är uppstyckad så kan mottagaren ta den till sig en bit i taget; så här fungerar bländaren, så här fungerar slutartiden, så här fungerar iso. Därefter är det meningen att den ska byggas samman till en helhet igen. Den nya helheten blir sig aldrig riktigt lik. Ibland blir den bättre än originalet, ibland sämre. Ibland bara annorlunda.

Ett problem med vårt sätt att lära varandra idag är att det är mycket fokus på den linjära, sönderdelade, kunskapen. Det är möjligt att gå igenom långa utbildningar utan att någonsin införliva kunskap så att den blir tyst och intuitiv. Det enda som mäts är vad studenten kan återge i linjär form. Linjär form som dessutom har den egenskapen att den är väldigt lätt att glömma efter en genomförd tenta.

Och det hade varit fine, om det inte varit så att formell utbildning väger så tungt idag. Vi som växte upp i en tid då det fortfarande var möjligt att ta sig fram som autodidakt hade tur. Idag hade det nog inte gått.

Jag tänker på det här varje gång jag uppfattar att begåvade personer blir betraktade som ”dumma” för att de inte kan formulera sin kunskap. Vet ni vem som är ännu dummare? Den som inte kan införliva sin kunskap så att den blir tyst och intuitiv, utan bara lyckas hantera den i uppspjälkad, linjär form.

Seminarium på söndag: Sommarprojekt

På söndag är det seminarium på Bildspråket, temat den här gången är sommarprojekt. Vi tittar på vad det innebär att arbeta i projekt, och några saker som det är bra att hålla ögonen på när du formulerar ett eget miniprojekt.

XXIX: Sommarprojekt
Söndag 26 maj 2024, klockan 10–11.30.

En sådan som fotograferar

Vecka 22: Färger som vill ha varandra

Hitta ett motiv som innehåller två färger som du tycker är särskilt vackra tillsammans. Fotografera på ett sätt som gör att läsaren ser vad bilden föreställer, men ändå förstår att bilden är tagen just för att den handlar om denna vackra färgkombination.

Bakgrund till övningen

Du övar dig på att filtrera ut en särskild egenskap i ett motiv, och bortse från alla andra aspekter. Och denna gång är det endast färgerna som spelar någon roll. Det är också en bra påminnelse om att vissa saker blir vackrare när de ses tillsammans med andra saker med specifika egenskaper.

Ur poddarkivet: Gemenskap i Gnesta

Den här veckan åker vi tio år tillbaka i tiden till en planketutställning i Gnesta.

🎙️ 82: Gemenskap i Gnesta
Gnesta-Planket är en ideellt driven friluftsutställning som i år blir av för femte gången. Bildradion pratar med besökare och utställare om att gatufotografera hemma och borta, om gemenskap och att växa tillsammans.
Veckomejl