* Tredje arbetspasset: Att spåra metod och avsikt.

Göran Segeholm
Göran Segeholm

Inför fjärde träffen vill jag be dig att betrakta följande åtta bilder och göra ditt bästa för att reda ut hur de kan ha kommit till. Tänk på saker som till exempel:

  • Vilken typ av kamera kan ha använts?
  • Arbetade fotografen snabbt eller långsamt?
  • Image maker eller Image taker?
  • Var fotografen dokumentärt driven? Eller kanske estetiskt?
  • Var fotografen välbekant med sitt motiv, eller en främling?
  • Finns det ledtrådar till vilket humör fotografen var på när bilden togs?

Du kan säkert komma på en hel rad andra frågeställningar själv.

Ge dig på alla åtta bilderna. Du kommer att ha glädje av att ha gjort övningen när vi ses nästa gång. Gör ditt webbläsarfönster så stort du kan och klicka på bilderna för att se dem så stort som möjligt.

1A: Sharon Core, 1841, 2016
1B: Arnhel de Serra, Peterborough, The East of England Country Show, 2006
2A: Thomas Demand, Kontrollraum, 2011
2B: Sophie Calle, ur True Stories, 2010
3A: Walker Evans, Subway passengers, New York, c 1938-41
3B: Richard Avedon, The Duke and Duchess of Windsor, 1957
4A: Nadav Kander, David Bailey, 2016
4B: Ben Broomfield, David Bailey, 2012