Görans bildkurs 2025
Jönköping University
- Göran Segeholm,
goran@bildspraket.se
- 070-7753434 (om du behöver messa ngt riktigt snabbt)
Inlämning av slutredovisning: onsdag 28 maj
Slutredovisning (via Zoom): tisdag 3 juni
(grupp 1 kl. 10-12 / grupp 2 kl. 13–15)
Allt material ska lämnas både via dropbox till Göran (länkar till inlämning hittar du på den här sidan i anslutning till uppgifterna) och via Canvas.
Bildens fyra funktioner
- Informera. Fotografiet ger läsaren kunskap som inte går att förmedla lika effektivt på andra sätt.
- Aktivera. Fotografier är blickfång som hjälper läsaren att hitta relevant material, och hjälper till att hålla intresset uppe. Information utan bilder blir ofta tungläst.
- Engagera. Fotografier berättar för läsaren varför kommunikationen är viktig, varför läsaren ska bry sig. Engagerande grepp i fotografi är till exempel att arbeta med igenkänning.
- Signalera värderingar. Ett bildspråk signalerar vad avsändaren står för.
Tre roller för kommunikatören
- Fotografera. Att hjälpligt kunna ta sina egna bilder.
- Beställa. Förmågan att förmedla till den som fotograferar hur resultatet helst ska bli.
- Välja. Att ur en given mängd bilder kunna välja den som bäst fungerar i ett visst sammanhang.
Studenternas önskelista
Fotografera
- Kreativt tänkande kring fotografisk bild.
- Fotografisk gestaltning.
- Närvarons betydelse – hur jag får människor att samarbeta och koppla av.
- Ljusets betydelse.
Beställa
- Magiska ord som fotografen förstår.
- Jag har själv en klar uppfattning om bildens jobb.
Välja
- Balans mellan bild och ord.
- Vad som uppfattas som modernt idag och imorgon.
Ord och begrepp
Avbildning – Gestaltning
Att avbilda är att fokusera på att skildra det som syns, som vid passfotografering. »Så ser hen ut.«
Att gestalta är att försöka fånga sådant som finns, men som inte har en egen fysisk kropp – när du ska fotografera saker som »trygghet«, »panik«, »mod« eller »kärlek« så måste du gestalta.
Ibland räcker det med avbildningar, särskilt när läsaren inte vet hur någonting ser ut och informationen är det viktigaste.
Men de flesta fotouppdrag handlar till en större del om gestaltning, det är fotografiets jobb att visa hur någonting känns.
Personalporträtt
workshopuppgift 1
Gruppuppgift Skriv en pitch till fotograf för porträtt av personal 12 personer. Pitchen ska innehålla följande punkter:
Vilken miljö ska människorna fotograferas i?
- Autenticitet: Vi får en inblick i miljön.
- Studiomiljö: Vi lyfter fram att personen är så viktig att vi kostar på oss High Production Value. Lyx = mörk bakgrund.
- Studio: Antingen svart eller trävägg. Personalen är i ett cigarrum.
- Ut i naturen på en äng. Som bregottreklamen. Naturligt ljus. Kvällsljus.
- Alla på sina avdelningar. För att man ska koppla person till avdelning.
- I matbutiksmiljö, vardaglig.
Vilken typ av ljus? (befintligt ljus, studioljus, brutalblixt)
- Befintligt ljus. Relativt enkla med simpel kvalitet.
- Befintligt ljus plus varm ljuskälla för ökad trevnad.
Vilken komposition?
- Klassisk rule of thirds?
Primära och sekundära blickfång.
Passive frame / aktive frame
Titta in i kameran eller inte?
- Titta in i kameran och se glada ut.
- Var upptagen med något annat.
Inlämning
Här lämnar ni in er pitch i PDF-format. Deadline 22 april 12:59
(Glöm inte att också lämna in på Canvas, workshopuppgift 1 - ange alla som var med i gruppen.)
Genomgång
Gå tillsammans med din grupp igenom en annan grupps pitch och förbered kommentarer enligt modellen two stars and a wish.
Grupp 1 - 5
Grupp 2 - 6
Grupp 3 - 7
Grupp 4 - 8
Grupp 5 - 1
Grupp 6 - 2
Grupp 7 - 3
Grupp 8 - 4
Narrativ med och utan person
workshopuppgift 2
Workshopuppgift 2: Narrativ med och utan personer
För att fullgöra den här workshopuppgiften ska du försöka skapa två narrativa bilder — de ska alltså få läsaren att associera till vad som hände före och efter det att bilden togs. En av bilderna ska innehålla en huvudperson (och eventuellt bifigurer om du vill), den andra bilden ska inte innehålla några människor alls, men ändå få läsaren att vilja skapa en berättelse i huvudet.
Här lämnar du in båda dina bilder.
Deadline för båda bilderna är kl 08:50 den 23 april.
Glöm inte att också ladda upp bilderna på Canvas: workshopuppgift 2.
Samling för genomgång onsdag 23 april klockan 09:00
Genomgång.
Etableringsbild
workshopuppgift 3
Den här övningen är en förberedelse för slutuppgiften, som innehåller minst en bild som skildrar den miljö där en viss händelse, eller händelser, utspelar sig.
- Sök upp den miljö du fått tilldelad: Resecentrum, Rådhusparken, Juneporten eller högskoleområdet.
- Ta en bild som visar mycket av miljön (hög komplexitet), men som ändå är lätt att läsa och ta till sig genom att den har ett tydligt huvudblickfång. Du ska ha med minst en människa, men den personen ska inte vara så nära kameran att bilden uppfattas som ett porträtt, utan som staffage. Inga människor eller djur ska titta in i kameran. Arbeta gärna med förgrund för att skapa en djupkänsla i bilden.
Här lämnar du in din etableringsbild.
Vad är staffage?
En människa kan skildras som:
- individ (porträtt)
- modell (en människa, men inte en specifik person)
- staffage (en människa helt utan personlighet, bara som ett inslag i en miljö).
Habitat (beställning)
workshopuppgift 4 & 5
Förutsättning: En text ska handla om att bostaden både speglar och formar människor. Å ena sidan visar en bostad vad en människa värderar, och hur den vill leva. Å andra sidan kan boendemiljön också påverka den boende så att den blir mer glad eller ledsen, får ökad eller minskad energi.
Nu behöver vi bilder för att illustrera denna text. Vi ska framförallt ta upp fyra olika aspekter:
Del 1 (gruppövning)
av denna uppgift är att tillsammans i en grupp sätta samman en pitch för hur en fotograf kan tänka för att göra respektive bild. Fyll det med idéer och uppslag under följande fyra rubriker.
- bildinnehåll
- komposition
- ljus
- bildbehandling
Bildupplevelsens tre delar
- innehåll
- form
- kontext
Traditioner inom gestaltning
För att höja pulsen
- Höjd kontrast.
- Höjd färgkontrast.
- Diagonala linjer.
- Active frame.
- Hårt ljus
För att sänka pulsen
- Sänkt kontrast
- Dämpade färger
- Liggande linjer
- Passive frame (enklare komposition)
- Mjukt ljus
För att göra bilden mer positiv
- Tydlighet (att man ser direkt vad allting är)
- Klara färger.
- Mycket ljus.
För att göra bilden mer negativ
- Otydlighet
- Mörker
- Muddiga färger.

Del 2 (individuellt)
är att individuellt genomföra ett av uppdragen.
Läs pitcharna för det du valt, och ta idéer därifrån. Vissa saker kommer du inte kunna genomföra. Andra punkter kommer du att känna att du har bättre idéer själv. Gör så bra som möjligt.
Lämna in tre varianter av din bild, med mindre förändringar. Kanske någon detalj du ändrat, eller att du haft ett annorlunda ljus, eller ändrat perspektivet något.
Du väljer själv om du vill ha med någon människa eller något djur i bilden.
Deadline för inlämning är torsdag 24 april klockan 08:30.
Döp filerna till den pitch du valt, någon av dessa:
stilla positivt #
stilla negativt #
händelserikt negativt #
händelserikt positivt #
#
är ett nummer från 1 till 3.
Här lämnar du in dina tre bilder.
Genomgång del 2
Kärlek (koncept)
workshopuppgift 6
Ni ska göra idéer till bilder som ska presenteras med titeln »Kärlek«.
En bild ska vara helt uppenbar. Så enkel att alla uppfattar med en gång att den betyder exakt det som titeln säger.
Nästa bild ska kräva lite mer av betraktaren. Kopplingen mellan bilden och »kärlek« ska inte vara uppenbar, men komma till de flesta efter ett par sekunder eller så. »Ja, jag fattar vad dom menar. Fyndigt!«
Den tredje bilden ska kräva en förklaring. Motivet ska inte alls vara kopplat till hur människor vanligtvis tänker på kärlek. Men när man väl hör historien bakom, så ska man tycka att det var en ovanligt minnesvärd och intressant aspekt av vad kärlek kan vara.
Här lämnar ni in gruppens dokument i PDF-format.
Här ser du allt som är inlämnat.
... tänker på ...
workshopuppgift 7
Workshopuppgift 7: ... tänker på ...
Det här är en uppgift som helt ska utföras i förstapersonsperspektiv.
1. Komplettera titeln med ett personnamn och ett ämne. Till exempel:
”Leif tänker på global uppvärmning”
”Ellinor tänker på kärleken”
”Mehrdad tänker på musik”
Detta är den enda text som ingår i projektet.
Texten får inte innehålla adjektiv. ”Mehrdad tänker på vacker musik” är alltså förbjudet. För vad personen känner medan dessa tankar pågår ska vi nämligen gestalta i bild — se punkt 2:
2. Du ska göra sex kvadratiska bilder som dels visar vad subjektet (Leif, Ellinor, Mehrdad) associerar med ämnet (innehåll), dels hur tankarna påverkar subjektets känsloliv (gestaltning).
Alla bilderna ska vara tagna ur subjektets perspektiv (förstapersonsperspektiv), och det ska vara tydligt i minst tre av bilderna att det är just ett förstapersonsperspektiv. Det kan du uppnå genom att vi får se något som personen håller är med i bilden, genom att se genom ett förstoringsglas eller liknande.
3. Målet med det här lilla miniprojektet är att bilderna tillsammans med texten ska ge läsaren en överraskande, rolig och kreativ åktur. Till exempel blir titeln
”Eva tänker på Stockholm”
på ett sätt om de sex bilderna visar vanliga turistmål i huvudstaden. Kanske en gnutta förutsägbart, eftersom läsaren förmodligen också skulle tänka på Stockholm om hen står och tittar på stadshuset. Det är inte det vi vill uppnå.
Istället: Serien ”Eva tänker på Stockholm” blir på ett helt annat sätt om bilderna visar att Eva hänger tvätt utomhus, plockar svamp och klappar kor. En sådan serie lämnar över mycket mer till betraktaren. Längtar hon till storstaden? Eller är hon glad att hon lyckades ta sig därifrån? Hennes känslotillstånd avslöjas av bildernas formspråk. Ljusa toner/mörka toner? Orolig komposition/harmonisk komposition? ”Äkta” färger/förvrängda färger?
Här lämnar du in bilderna.
Glöm inte att också ladda upp till Canvas!!!
Filerna ska vara i jpg-format. Döp filerna till titeln för ditt projekt, samt nummer 1-6, så här:
"Göran tänker på katter 1.jpg"
"Göran tänker på katter 2.jpg"
och så vidare.
Deadline: Måndag 12 maj klockan 9.00
Bildsätt bildkomposition
workshopuppgift 8
Workshopuppgift 8: Bildsätt en text om bildkomposition.
Ladda ner den här filen:
Läs hela texten och välj självständigt ut sex textavsnitt som du sedan illustrerar med hjälp av bilder som du tagit själv. Till exempel:
Att komponera in ”en ram i ramen” är ett annat klassiskt grepp som också handlar om att utnyttja en förgrund. Genom att till exempel ta ett porträtt genom en backspegel på ett fordon kan fotografen skapa en känsla av att motivet är en bild i bilden. Att ta ett porträtt av någon genom ett fönster är en liknande idé.
Montera dina sex olika textavsnitt med bilderna du tagit i ett PDF-dokument och ladda upp till Göran.
Ladda även upp de sex bilderna du gjort separat. Döp filerna så att det är lätt att förstå vilken aspekt av bildkomposition som du vill att de ska illustrera. Jag vill alltså ha sju dokument allt som allt för denna uppgift — en PDF-fil och sex JPG-filer.
Här laddar du upp dina sju filer.
Deadline: Måndag 12 maj klockan 9
14 maj
Äventyret fortsätter!
Du behöver denna länk för en övning vi ska göra med bilderna till uppgiften »tänker på«.
Övningen gör vi separat.
Det du ska sätta mått på är hur väl du känner dig inbjuden att vara med och skapa meningen av bilderna i relation till dess titel.
- Om du tycker att bilderna och texten överlappar varandra så mycket att du inte behöver tänka, så sätter du ”För lätt”.
- Om du tycker att du får känna dig en smula smart, eller att du blir engagerad eller road när du ser bilderna i relation till deras titel, sätt ”Bra balans”.
- Om du inte fattar hur titel och bilder överhuvudtaget relaterar till varandra, och du känner dig som ett frågetecken, sätt ”För svår”.
Arkivbild fattigpensionär
workshopuppgift 9
Workshopuppgift 9: Arkivbild fattigpensionärer
Du jobbar på ett tidningsförlag.
Din chef har givit dig i uppgift att ta fram en bild som kan illustrera en artikel om fattigpensionärer. Många äldre har svårt att klara sig på sin pension.
Eftersom ni har avtal med Johner bildbyrå kräver er chef att ni hämtar bilderna därifrån.
Chefen vill ha tre förslag på illustrationer.
- En konceptbild (symbolisk). En konceptbild visar en idé: till exempel att den här texten handlar om pengar. Ibland kallas konceptbild genrebild. Denna bild ska på en sekund få läsaren att förstå att texten handlar om ekonomi, och allra helst om ekonomi för äldre. Tydlighet är det viktigaste. Om bilden känns iscensatt gör det ingenting alls.
- En intim bild, som får läsaren att ”komma nära” och känna sympati med en individ (som ju då måste vara en äldre person, helst i en situation som gör att det framgår att personen har det ekonomiskt svårt). En intim bild får inte vara övertydlig, då känns den iscensatt vilket tar bort den intima känslan.
- En narrativ bild, som kanske handlar om hur en äldre person står i affären och ska köpa något. Eller lagar mat. Eller går förbi ett skyltfönster med resor som är alldeles för dyra. Kort och gott; något som får läsaren att tänka på allt som pengar används till, och allt man inte har tillgång till utan pengar. Den här bilden ska inte i samma utsträckning som den intima få oss att tänka på en viss individ, utan på pensionärer i allmänhet. Personen på bilden får representera en viss grupp, inte bara sig själv.
Döp bildfilerna så att chefen förstår vilken bild som är vilken.
- koncept.jpg
- intim.jpg
- narrativ.jpg
Du får bara leta i 30 minuter.
Här lämnar du in dina tre bilder.
Glöm inte att lägga upp på Canvas också.
Tre porträtt
Workshopuppgift 10
Workshopuppgift 10: Tre porträtt
I din slutuppgift ingår att du ska ta ett eller två porträtt. Den här övningen är en förberedelse för det, och du ska ta tre olika porträtt. Det kan vara en och samma person i alla bilderna, men de ska vara tagna på olika platser.
1. En person som låter sig bli fotograferad
Det här är en vanlig typ av porträtt, personen tittar in i kameran och vi kan se hur personen förhåller sig till att bli fotograferad. Tycker han/hon att det är roligt? Är personen kritisk? Ser hen allvarlig ut?
Ta bilden i ett ljus som du tycker är vackert och/eller intressant, till exempel ett mjukt fönsterljus eller i ett solljus som blivit randigt av en persienn eller liknande. Tänk fritt.
2. En person som inte bryr sig om kameran
Det här porträttet är troligen taget på längre avstånd (men du kan zooma in om du har den möjligheten på din kamera/mobil). Det finns ingenting i bilden som tyder på att personen är medveten om kameran, hon/han sysslar med sitt. Personen kan till exempel vara upptagen i ett samtal med någon annan, sitta och läsa, njuta av en kopp kaffe.
3. Ett maximalt estetiskt porträtt
I den här bilden bryr du dig inte om ifall man tydligt ser hur personen ser ut, du vill bara göra en snygg bild (graphically appealing på the emotional ladder). Du kan ta bilden som en silhuett, du kan be personen gömma sitt ansikte i sina händer, du kan fotografera nacken istället för ansiktet eller rent av bara händerna. Tänk fritt, och kom ihåg att så länge vi gör våra övningar så kan vi inte misslyckas, för vi samlar på erfarenheter, inte på bra bilder. Bra bilder sparar vi till slutuppgiften.
Deadline torsdag 15 maj klockan 08.00
Slutuppgift: En relation skildrad i tolv bilder.
Din slutuppgift är ganska omfattande. Du ska skildra en relation i tolv bilder.
Relationen
Följande kriterier gäller för vilken typ av relation du får välja.
- Relationen ska bestå av två parter, t ex mor och dotter eller ett kärlekspar.
- Minst en av parterna måste vara en individ med känslor och vilja, men inte båda. Behöver dock inte vara en människa, det kan också vara t ex en hund. Det är alltså ok att göra en bildserie om Emils relation till studentlivet. Det går också att göra en skildring där ena parten är frånvarande, till exempel Francesca och hennes döda syster.
- Relationen kan vara helt okomplicerad, alltså att parterna (om det är ett par) verkligen älskar varandra på alla sätt och vis och allt är bara positivt. Men sannolikheten att engagera läsaren ökar om du väljer en relation som har både positiva och negativa sidor. Precis som med teveserier alltså, det måste finnas något att tänka på, både bra och dåligt.
Målet med din skildring i sin helhet ska du formulera i skrift.
För att jag ska kunna bedöma hur bra du lyckats, så behöver jag veta vad du försökte åstadkomma. Därför måste din beskrivning av vad du vill åstadkomma vara ganska utförlig, och den presenteras i skriftlig form. Du måste skriva saker som till exempel:
I min skildring "Emelie och fotbollen" har jag försökt fånga både glädjen i framstegen och i att umgås med lagkamraterna, men även den stora trötthet hon kan känna när hon ska ge sig ut på sina tidiga löprundor.
Varje bild ska ha en bildtext
Yes. Ibland kan bildtexten vara så kort som "Klockan är 18:30, och Nadja är redan färdig att gå och lägga sig."
Du ska beskriva varje enskild bilds funktion
I dokumentationen till slutuppgiften måste du beskriva vad du tänkt med varje enskild bild i serien, vad just den bilden ska bidra med till helheten. Jag måste också kunna se att du vet vad du gör, så du skriver till exempel något i den här stilen (detta är alltså inte detsamma som bildtexten).
Nu är Ronny på nattklubben, här kan han och Katja verkligen leva ut tillsammans. Deras vanliga vardagsbekymmer är glömda, de dansar och dricker. För att gestalta den här bekymmerslösheten har jag valt en uttrycksfull bild med lutande horisont och en liksom explosiv komposition där jag gått väldigt nära. Bilden är oskarp, vilket jag anser ytterligare understryker Ronnys berusade tillstånd. Färgerna är lite tillskruvade i Photoshop, även det för att understryka att Ronny och Katja nu befinner sig i en värld som är fjärran från den vanliga grå vardagen.
Du ska göra sammanlagt tolv bilder, och bilder av följande typer måste vara med för att du ska bli godkänd:
- Minst en etableringsbild. Var utspelar sig den här historien? Vad är det för årstid? Vilken tid på dygnet? Vilket socioekonomiskt sammanhang?
- Ett intimt porträtt av varje part. Om du har en huvudperson = 1 porträtt. Om du har två = 2 porträtt eller ett porträtt där båda är med. Med "intimt" porträtt menar jag att personen ska kännas uppriktig och nära. Så avhåll dig från den typen av "trevliga leenden" som man ser till exempel i skolfoton.
- Minst en narrativ detaljbild. Narrativa detaljer är bilder utan människor, men med en fångad detalj som fördjupar berättelsen. Kan till exempel vara ett fotografi som visar att en person har ett fotografi av en annan person i sin plånbok. Det kan också vara en bild in i kylskåpet hemma hos Ronny, där vi ser vad han brukar äta.
- Minst ett "händelselöst narrativ med människa". Lär av Philip-Lorca diCorcia. Detta är alltså en bild som ska väcka känslan "vad har hänt?" och ”vad ska hända sedan?” . Minst en av dina huvudpersoner ska vara med i bilden, men den ska vara passiv.
- Minst en bild som är aktiv och narrativ. Med detta menar jag att vi får se minst en av huvudpersonerna i handling, att hen gör någonting. Det kan vara något stillsamt, som till exempel att måla naglarna eller brygga kaffe.
Dessa 5 bilder är alltså obligatoriska. De övriga 7 bilderna styr du över helt själv. Glöm inte att ange i bildbeskrivningen vilken bild du anser är vilken.
Fotograferingen: Du måste fotografera vid minst 3 olika tillfällen
När det gäller fotograferingen så måste din skildring bygga på att du skaffar ditt material vid minst 3 olika tillfällen. Detta för att:
- Det ska bli en bredd i din skildring (t ex vad gäller olika miljöer, olika tider på dygnet, dina personer har inte samma kläder hela tiden).
- Du ska gå igenom ditt material mellan fotograferingarna, och få tid att reflektera över hur du ska komplettera och gå vidare.
Lämna in texten i PDF-format, och bilderna som .jpg-bilder (inte monterade i PDF-dokumentet).
Jag vill alltså ha 13 filer av dig. Bilderna vill jag att du numrerar från 01–12, så att de kommer i rätt ordning. Se till att detta nummer ligger allra först i filnamnet [01 hemma hos Ronny.jpg]
Ditt PDF-dokument ska innehålla följande:
- Titel på ditt projekt.
- Ditt namn.
- En presentation av projektet i sin helhet.
- En kort beskrivning över dina minst 3 olika fototillfällen, och hur du valt dem.
- En lista över de bilder som ingår, och för varje bild ska du ange:
- Bildens nummer.
- Bildtext (alltså en kortare text av den typ som kan användas vid en eventuell publicering, ofta bara en enda mening).
- Din beskrivning av bildens funktion i serien, och hur du gjort för att bilden ska fungera så bra som möjligt.
- Du ska också ange om denna bild är en av de fem obligatoriska bilderna, och i sådana fall vilken.
Deadline är måndag 27 maj
För att jag ska hinna läsa igenom din text och se dina bilder innan slutredovisningen den 30 maj, så behöver jag ditt material senast måndagen den 27 maj (midnatt).
Här lämnar ni in materialet till Göran (länk kommer strax).
Och på Canvas lämnar du in samma material, i en mapp som troligen heter "Slutuppgift".
Vad behöver jag för att få G?
För att få godkänt ska du ha uppfattat alla instruktioner korrekt samt följa dem.
Vad behöver jag för att få VG?
För att få VG ska du till fullo förstå och följa alla instruktioner ovan, samt genom både dina bilder och tillhörande texter visa att du har en god känsla och förståelse för hur bilder kommunicerar och samverkar med varandra.
Dina bilder behöver uppnå viss höjd när det gäller kreativitet och estetiskt uttryck. Det är alltså inte möjligt att få VG om det framstår som att du är oengagerad i ditt projekt.
Du ska också visa att du behärskar den terminologi vi använt under kursen för att beskriva olika element (t ex "narrativ", "intim", "informativ", "gestaltande/gestaltning", "illustration", "staffage", "komposition", "mjukt ljus/hårt ljus").
Frågor?
Det går bra att mejla mig på goran@bildspraket.se om du behöver fråga något kring slutuppgiften. Starta ämnesraden med texten ”JU2024”, för jag har autosortering på min mejl. Det gör det så mycket lättare för mig.
Lycka till!
/Göran
Slutuppgiften!
En relation i tolv bilder
Slutuppgift: En relation skildrad i tolv bilder.
Din slutuppgift är ganska omfattande. Du ska skildra en relation i tolv bilder.
Relationen
Följande kriterier gäller för vilken typ av relation du får välja.
- Relationen ska bestå av två parter, t ex mor och dotter eller ett kärlekspar.
- Minst en av parterna måste vara en individ med känslor och vilja, men inte båda. Behöver dock inte vara en människa, det kan också vara t ex en hund. Det är alltså ok att göra en bildserie om Emils relation till studentlivet. Det går också att göra en skildring där ena parten är frånvarande, till exempel Francesca och hennes döda syster.
- Relationen kan vara helt okomplicerad, alltså att parterna (om det är ett par) verkligen älskar varandra på alla sätt och vis och allt är bara positivt. Men sannolikheten att engagera läsaren ökar om du väljer en relation som har både positiva och negativa sidor. Precis som med teveserier alltså, det måste finnas något att tänka på, både bra och dåligt.
Målet med din skildring i sin helhet ska du formulera i skrift.
För att jag ska kunna bedöma hur bra du lyckats, så behöver jag veta vad du försökte åstadkomma. Därför måste din beskrivning av vad du vill åstadkomma vara ganska utförlig, och den presenteras i skriftlig form. Du måste skriva saker som till exempel:
I min skildring "Emelie och fotbollen" har jag försökt fånga både glädjen i framstegen och i att umgås med lagkamraterna, men även den stora trötthet hon kan känna när hon ska ge sig ut på sina tidiga löprundor.
Varje bild ska ha en bildtext
Yes. Ibland kan bildtexten vara så kort som "Klockan är 18:30, och Nadja är redan färdig att gå och lägga sig."
Du ska beskriva varje enskild bilds funktion
I dokumentationen till slutuppgiften måste du beskriva vad du tänkt med varje enskild bild i serien, vad just den bilden ska bidra med till helheten. Jag måste också kunna se att du vet vad du gör, så du skriver till exempel något i den här stilen (detta är alltså inte detsamma som bildtexten).
Nu är Ronny på nattklubben, här kan han och Katja verkligen leva ut tillsammans. Deras vanliga vardagsbekymmer är glömda, de dansar och dricker. För att gestalta den här bekymmerslösheten har jag valt en uttrycksfull bild med lutande horisont och en liksom explosiv komposition där jag gått väldigt nära. Bilden är oskarp, vilket jag anser ytterligare understryker Ronnys berusade tillstånd. Färgerna är lite tillskruvade i Photoshop, även det för att understryka att Ronny och Katja nu befinner sig i en värld som är fjärran från den vanliga grå vardagen.
Du ska göra sammanlagt tolv bilder, och bilder av följande typer måste vara med för att du ska bli godkänd:
- Minst en etableringsbild. Var utspelar sig den här historien? Vad är det för årstid? Vilken tid på dygnet? Vilket socioekonomiskt sammanhang?
- Ett intimt porträtt av varje part. Om du har en huvudperson = 1 porträtt. Om du har två = 2 porträtt eller ett porträtt där båda är med. Med "intimt" porträtt menar jag att personen ska kännas uppriktig och nära. Så avhåll dig från den typen av "trevliga leenden" som man ser till exempel i skolfoton.
- Minst en narrativ detaljbild. Narrativa detaljer är bilder utan människor, men med en fångad detalj som fördjupar berättelsen. Kan till exempel vara ett fotografi som visar att en person har ett fotografi av en annan person i sin plånbok. Det kan också vara en bild in i kylskåpet hemma hos Ronny, där vi ser vad han brukar äta.
- Minst ett "händelselöst narrativ med människa". Detta är alltså en bild som ska väcka känslan "vad har hänt?" och ”vad ska hända sedan?” . Minst en av dina huvudpersoner ska vara med i bilden, men den ska vara passiv.
- Minst en bild som är aktiv och narrativ. Med detta menar jag att vi får se minst en av huvudpersonerna i handling, att hen gör någonting. Det kan vara något stillsamt, som till exempel att måla naglarna eller brygga kaffe.
Dessa 5 bilder är alltså obligatoriska. De övriga 7 bilderna styr du över helt själv. Glöm inte att ange i bildbeskrivningen vilken bild du anser är vilken.
Fotograferingen: Du måste fotografera vid minst 3 olika tillfällen
När det gäller fotograferingen så måste din skildring bygga på att du skaffar ditt material vid minst 3 olika tillfällen. Detta för att:
- Det ska bli en bredd i din skildring (t ex vad gäller olika miljöer, olika tider på dygnet, dina personer har inte samma kläder hela tiden).
- Du ska gå igenom ditt material mellan fotograferingarna, och få tid att reflektera över hur du ska komplettera och gå vidare.
Lämna in texten i PDF-format, och bilderna som .jpg-bilder (inte monterade i PDF-dokumentet).
Jag vill alltså ha 13 filer av dig. Bilderna vill jag att du numrerar från 01–12, så att de kommer i rätt ordning. Se till att detta nummer ligger allra först i filnamnet [01 hemma hos Ronny.jpg]
Ditt PDF-dokument ska innehålla följande:
- Titel på ditt projekt.
- Ditt namn.
- En presentation av projektet i sin helhet.
- En kort beskrivning över dina minst 3 olika fototillfällen, och hur du valt dem.
- En lista över de bilder som ingår, och för varje bild ska du ange:
- Bildens nummer.
- Bildtext (alltså en kortare text av den typ som kan användas vid en eventuell publicering, ofta bara en enda mening).
- Din beskrivning av bildens funktion i serien, och hur du gjort för att bilden ska fungera så bra som möjligt.
- Du ska också ange om denna bild är en av de fem obligatoriska bilderna, och i sådana fall vilken.
Deadline är måndag 2 juni kl 09.00
För att jag ska hinna läsa igenom din text och se dina bilder innan slutredovisningen den 3 juni, så behöver jag ditt material senast måndagen den 2 juni klockan 9.
Och på Canvas lämnar du in samma material, i en mapp som troligen heter "Slutuppgift".
Vad behöver jag för att få G?
För att få godkänt ska du ha uppfattat alla instruktioner korrekt samt följa dem.
Vad behöver jag för att få VG?
För att få VG ska du till fullo förstå och följa alla instruktioner ovan, samt genom både dina bilder och tillhörande texter visa att du har en god känsla och förståelse för hur bilder kommunicerar och samverkar med varandra.
Dina bilder behöver uppnå viss höjd när det gäller kreativitet och estetiskt uttryck. Det är alltså inte möjligt att få VG om det framstår som att du är oengagerad i ditt projekt.
Du ska också visa att du behärskar den terminologi vi använt under kursen för att beskriva olika element (t ex "narrativ", "intim", "informativ", "gestaltande/gestaltning", "illustration", "staffage", "komposition", "mjukt ljus/hårt ljus").
Frågor?
Det går bra att mejla mig på goran@bildspraket.se om du behöver fråga något kring slutuppgiften. Starta ämnesraden med texten ”JU2025”, för jag har autosortering på min mejl. Det gör det så mycket lättare för mig.
Lycka till!
/Göran
Inlämning slutprojekt till Göran
Inlämning till Göran senast måndag den 2 juni klockan 09.00
Här lämnar du in dina 13 filer. 12 bilder i jpg-format samt 1 PDF med dokumentation.
Bildspråkets veckomejl
Gratis växtnäring för fotografer och andra bildälskare, direkt till din epost varje torsdag. Prenumerera nu!