Foto: Göran Segeholm, 2015.

118: Du övar inte skalor för att bli bättre på att spela skalor

Om nyttan med att öva och om att Bildspråket gästspelar med seminarier på Fotografiska.

Göran Segeholm
Göran Segeholm

– Det låter väl kul, men jag förstår inte vad jag ska lära mig genom att göra det där?

Min vän är tveksam när hon läser förra veckans övning under vinjetten En sådan som fotograferar, där jag föreslår att du skriver ut fyra porträtt och tänker på dem varje dag i en månad. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara henne. I mitt huvud är det bara en rolig och spännande uppgift.

Mina fyra porträtt: • Henry Wadsworth Longfellow, 1868 • Princess Eugéne Murat, 1930 • James Baldwin, 1945 • Ellen DeGeneres, 1997.

Jag griper mig an uppgiften, skriver ut mina porträtt och tänker på dem dagligen. I uppgiften ingår också att ta reda på något nytt om någon av personerna på bilderna varje dag. Jag börjar med medborgarrättskämpen James Baldwin. Får reda på att han flyttade från New York till Paris när han var 24 och stannade där i nio år. Redan där kittlade det till, för jag var nästan helt säker på att Berenice Abbotts porträtt av Prinsessan Eugène Murat (Violette Murat) var taget just i Paris, så nästa dag läser jag lite mer om henne. Det visar sig dock att porträttet är taget i New York. Jag lär mig också att Violette Murat var känd för att vara elak och för att ha utvecklat en smak för narkotiska preparat.

Berenice Abbotts porträtt av Violette Murat har fascinerat mig sedan jag såg det första gången för många, många år sedan, men det enda jag kände till om henne var att hon var någon slags socitetskvinna i Paris. Tack vare min övning vet jag numera också att det skvallrades om att hon vid ett tillfälle på 1920-talet hyrt en ubåt(!) i Toulon på Franska rivieran för att kunna röka sitt opium ifred. Detta väcker så många frågor.

Sådär fortsätter veckan. Numera vet jag också att Ellen DeGeneres är vegan och att hon gjorde rösten till fisken Doris i den animerade filmen Hitta Nemo. Om poeten Henry Wadsworth Longfellow lärde jag mig att han var mycket framgångsrik på sin tid, men också kritiserad för att skriva sina dikter i ”europeisk stil” (återigen, alla dessa nya frågor!). Ett faktum som grep mig särskilt var att hans andra hustru, Frances, avled av brännskador orsakade av att hennes klänning fattat eld (frågorna!). Efter hennes död fick Henry svårt att skriva poesi.

Jag måste ge min vän rätt; värdet av min nyvunna snuttifierade kunskap är begränsat. Men jag har kul. Det är som om jag bjudit de här fyra människorna på middag, och varje dag som jag tänker på bilderna så slår det mig hur otroligt olika våra liv gestaltar sig. Det är ironiskt att jag som avskyr teveprogrammet Stjärnorna på slottet njuter så mycket av mitt egenskapade format Stjärnorna på kylskåpet.


Överhuvudtaget är alla övningar jag föreslår just bara övningar. Du gör inte armhävningar för att bli bättre på att göra armhävningar, utan för att kunna lyfta tyngre kartonger i en ännu okänd framtid. Och när du övar fotografi gör du det inte för att få bra bilder, utan för att du ska vara ännu vassare de gånger du fotograferar och resultatet faktiskt spelar roll för dig på riktigt. Ja, eller för att mata din kreativa hjärna med mer stoff för framtida idéer.

Här är mina bilder från förrförra veckans övningTransparens och Kontrast. Det är svårt att veta om jag lärde mig någonting, men jag visade mig själv att jag är en sådan som fotograferar, och det har betydelse på sikt. Det är som med armhävningar; ingen enstaka armhävning är avgörande, men när du gjort många så händer något bra med din kropp.

Bildspråket IRL i Stockholm i höst?

Ingenting är spikat än, men jag har börjat skissa på lite lösa planer att starta en projektkurs i Stockholm i höst, där du får stöd och uppmuntran att driva ett projekt, till exempel en bok eller material till en utställning, i mål lagom till sommaren 2025.

Tio söndagar (9:30–15:30) från september till juni. Åtta deltagare. Tre gästföreläsare (en formgivare, en curator, en textmänniska). Jag har hittat en fin liten lokal i Gamla Stan i Stockholm, så det ligger väldigt centralt.

Om du tänker att detta skulle kunna vara något för dig, mejla mig gärna. Ett mejl är givetvis inte bindande, jag vill bara se om detta är något att gå vidare med.

Bildspråket på Fotografiska: Vad är grejen?

I vår håller jag sex seminarier på Fotografiska i Stockholm under rubriken Vad är grejen?. Varje seminarium utgår från en aktuell utställning, men går mycket längre i sitt innehåll.

Eftersom detta är seminarier, inte föreläsningar, så bjuds publiken in att delta på olika sätt. Formatet är inte helt olikt Bildspråkets digitala seminarier — de börjar med en presentation, och fortsätter med någon form av interaktiva moment. Ett utmärkt tillfälle att komma ut och träffa likasinnade.

Särskilt erbjudande till dig som läser veckomejlet

Egentligen är seminarierna bara öppna för Fotografiskas medlemmar, men som läsare av det här veckomejlet har du chansen att vara med utan att vara medlem i Fotografiska Familjen. Via den här länken kan du boka en plats på seminariet den 1o mars för medlemspriset 129 kronor. Länken fungerar för de första tolv kunderna.

På länken nedan kan du läsa mer om alla sex seminarier i vår.

Vad är grejen? | Fotografiska Stockholm
Välkommen till Fotografiska Stockholm. Upplev fotoutställningar, live-event, mötes-event och konferenslokaler och en prisbelönt restaurang.

En sådan som fotograferar

Vecka 8: Gå ut i natten

Gå ut efter solnedgången. Klä dig varmt och ta med en kamera, ett stativ och en blixt eller en lampa av något slag. Sök gärna upp en plats där du vanligen vistas dagtid.

Välj ut några motiv, fotografera dem med hjälp av ditt medhavda ljus. Välj vinklar som du normalt sett inte betraktar motiven från.

Fortsätt tills du tagit en bild som skildrar platsen på ett sätt som du aldrig sett den förut.

Bakgrund till övningen

Gör saker som du vanligen inte gör.

Foto: Göran Segeholm, Gärdet, 2020.

Seminarium: Bilder och illustrationer

Denna månads seminarium äger rum söndag 18 februari klockan 10:00 på Zoom, och är öppet för silver- och guldmedlemmar. En särskild sida för seminariet kommer online under nästa vecka. Ämnet den här gången är skillnaden mellan det allmängiltiga och det specifika, och när det specifika blir allmängiltigt.

XXVI: Bild och illustration
Söndag 18 februari klockan 10.00

Veckans poddfynd – Anna Clarén

På vår historiska poddresa har vi denna gång grävt fram en intervju med Anna Clarén, gjord i samband med att en av hennes böcker kom med i fotoböckernas bibel The Photobook — a History.

I detta avsnitt börjar också en miniserie om bildläsning — Anna Clarén, Ulf Lundin och Hannah Goldstein läser en och samma bild, utan att få höra vad de andra säger.

🎙️ 69: Fotoböckernas fotobok
Fotografen Anna Claréns bok Holding från 2006 har blivit omnämnd i fotoböckernas motsvarighet till Guide Michelin – The Photobook: A History (vol III).

Veckomejl