Göran Segeholm, 2019.

116: Det bästa går aldrig att översätta

Varje språk — bildspråk, talspråk, kroppsspråk, skriftspråk, musikspråk, filmspråk, programmeringsspråk — har egna kvaliteter som är omöjliga att överföra till andra medium.

Göran Segeholm
Göran Segeholm

Nej, bilder och ord går inte ihop. Det är därför jag inte tycker om att ha ord till mina bilder. Dom hör bara inte ihop. Jag tror inte att ord är så kraftfulla att de kan ”begränsa” en bild. Men de hjälper verkligen inte heller.

William Eggleston (ur en intervju med Fi Churchman, 2019)


Jag får en hel del läsarmejl. Den här veckan handlade ett av dem om att läsa bild. Mejlskrivaren ville ha hjälp att greppa övningen Minnesförlust, som jag skrev om under vinjetten En sådan som fotograferar.

Medan jag författade ett svar slog det mig hur stor del av bildläsning som handlar om att översätta bildspråk till ord. Ett moment som kallas denotation går ut på att lista bildens innehåll (inte olikt en innehållsdeklaration på en matförpackning). Under konnotationen reder läsaren ut vilka kopplingar de olika delarna har till andra begrepp och företeelser. Formanalysen är en muntlig eller skriftlig beskrivning av hur de olika beståndsdelarna är sammansatta.

En intressant sak med bildläsning är att den i regel förändrar upplevelsen av bilden. Ofta fördjupas tolkningen och får fler dimensioner. Ibland leder en analys fram till att bilden framstår som ytligare och mer banal än den gjorde vid första anblicken. Emellanåt händer det att tolkningen ger en större behållning än bildupplevelsen; att orden som läsaren uttalar eller skriver ner bär fram bildens budskap bättre bilden själv.

Men så finns det vissa bildupplevelser som hårdnackat vägrar att låta sig översättas till ord. Varje analys blir torr och fattig, och gör inte bilden rättvisa. Det är som om avståndet mellan bildernas språk och ordens språk är så stort att det tycks omöjligt att överbrygga. Känslan påminner om den när man står inför ett vackert naturfenomen och ska försöka fånga det på bild, men det är omöjligt. Lika otillräcklig som kameran är då, är det ordbaserade språket nu. Man måste se det för att kunna ta in det.

Många av de bästa bilderna jag vet är precis så. Jag tar det som ett tecken på att det bilden säger, det kan bara sägas på bildens språk. Det är därför många fotografer, som till exempel William Eggleston (se citatet ovan), sällan eller aldrig vill prata om sina bilder.

Varje språk har sina styrkor och svagheter. Vissa dikter har en kvalitet som bara kan uppnås med hjälp av ord. Vissa musikstycken uttrycker sådant som inte är möjligt att uttrycka på något annat sätt. Det finns romaner som är så språkligt bra att varje försök att översätta dem till film eller teveserier är dömt att misslyckas.

När man stöter på sådana verk så är bara att låta dem vara. Försök inte att bildsätta en dikt som du upplever som perfekt. Ska du göra en film av en roman, välj inte en perfekt roman, utan en som har ett budskap som du tror skulle blivit bättre uttryckt i filmmediet. Många halvbra poplåtar har blivit bättre när de presenterats som musikvideor, men ingen verkligt förstklassig musikupplevelse har någonsin blivit bättre för att du distraherats av rörliga bilder.

Fortsättning följer.

Gå en kurs i bildläsning med mig

I samarbete med Fotosidan (fotosidan.se) startar Bildspråket en ny distanskurs i bildläsning med start 14 mars. Det finns fortfarande några platser kvar. Kursen går över sex veckor, ungefär en och en halv timme per tillfälle.

Toppen för dig som vill bli bättre på att formulera dig och föra samtal kring bild. Läs mer här.

En sådan som fotograferar

Vecka 6: Transparens och kontrast

1. Ställ en eller flera krukväxter på ett bord i mitten av ett dunkelt rum. Belys växterna med en eller flera hårda ljuskällor placerade på bordets höjd. Du kan använda ficklampor, kontorslampor eller liknande.
2. Leta rätt på ett genomskinligt objekt som är stort nog att täcka objektivet på din kamera. Fotografera scenen som du skapade i steg 1 i motljus, med det genomskinliga objektet framför objektivet. Om objektet är någon form av behållare (ett glas, en vas eller liknande), fyll det med vätska, gärna färgad.
3. Experimentera med olika avstånd mellan objektivet och det halvgenomskinliga objektet. Om du har fler objektiv, prova olika. Laborera med att ändra bländartalet och avståndet till motivet.
4. Upprepa steg 2 och 3 med nya genomskinliga objekt från ditt hushåll så länge du tycker det är roligt.
5. Titta på bilderna. Blev några mer lyckade än de andra? Spara dem som souvenirer.

Bakgrund till övningen

Erfarenheter är källan till alla kreativa idéer. Låt din hjärna suga upp erfarenheten av att ha gjort något som du inte brukar göra. En vacker dag kan det resultera i en briljant idé som du inte har en aning om varifrån den kommer.

Inte en vanlig vecka

Som du kanske märkt kom veckomejlet en dag senare än vanligt, och det saknas ett bildradioavsnitt. Det beror på att jag inte varit riktigt kry, och därför dragit ner på tempot något. Jag räknar med att vara full av energi igen i nästa vecka.

Veckomejl