Illustration: DALL•E, 2023, efter en beställning av skribenten.

64: ... och nu är tydligen alla bildbeställare också.

Bilder skapade av artificiell intelligens varken förtjusar eller förskräcker.

Göran Segeholm
Göran Segeholm

DALL•E, webbtjänsten som automatiskt genererar säregna bilder utifrån användarens textinmatningar, har nyligen fyllt två år. Namnet DALL•E är en sammansmältning av Dali (som i den surrealistiske konstnären Salvador Dali) och namnet på den skräpsorterande roboten WALL•E från den animerade filmen med samma namn. Passande, kan man tycka, eftersom DALL•E mestadels genererar surrealistiska bilder genom sortering och återvinning. Exakt vilka bilder AI-roboten har som referens vet ingen utanför organisationen som står bakom projektet, Open AI. Men det lär vara försvarlig mängd.

Under de två år som gått sedan DALL•E introducerades har allmänheten hunnit bli både förtjust och förskräckt, och det av samma skäl — hur snabbt det går att generera illustrationer av hög (nåja) kvalitet. Själv är jag varken det ena eller det andra. Visst är det kul att se hur effektiv maskinen är, men jag har fortfarande inte sett en bild genererad av DALL•E som intresserat mig utöver det faktum att den är skapad av en algoritm. Och inte heller är jag särskilt orolig över att den nya typen av illustrationer ska göra konstnärer arbetslösa.

Men visst, självklart kommer AI-bilder göra att en del visuella kreatörer förlorar jobb. Störst är faran för dem som lever på att sälja stock art, fotografier som är så generella att de kan användas som illustrationer i många olika sammanhang.

Men i övrigt är det inte mycket att oroa sig över att vem som helst idag kan bli en bildbeställare med DALL•E som leverantör. Vi har gått igenom det förut i samband med ...

  • ... digitalkamerans genombrott, 2005: ”Nu är tydligen alla fotografer!”
  • ... bloggarnas genombrott, 1996: ”Nu kan tydligen vem som helst vara journalist!”
  • ... desktop publishing, 1984: ”Nu är tydligen alla formgivare!”
  • ... allmän rösträtt, 1921: ”Nu ska tydligen vem som helst få rösta!”
  • ... Marcel Duchamps Fountain, 1917: ”Nu kan tydligen vad som helst vara konst!”
  • ... att kyrkan startar husförhör, 1686: ”Nu ska tydligen alla kunna läsa!”

Vi tar oss igenom det här också. Och som med all kreativ verksamhet bottnar det i vad upphovspersonen vill berätta. Hur komplexa algoritmerna än blir bakom en AI, en artificiell intelligens, så kan de ännu inte skapa ett medvetande med en lust att berätta. All konst, litteratur, film och teater som är värd namnet bottnar i tanke, känsla, nyfikenhet och medvetande. Inget av detta besitter DALL•E.

Därmed inte sagt att AI-genererade bilder saknar värde. Tvärtom, se bara illustrationen ovan som DALL•E skapat på min beställning. Det tog några försök innan jag fick en bra start, och ytterligare några för att få AI-motorn att sammanfoga två olika motiv1 så att jag kunde få bilden i avlångt format istället för det kvadratiska som alltid är DALL•E:s förstahandsval. Bildens funktion är dels att vara en illustration som får dig att hitta tillbaka till just det här veckomejlet när du letar på webben, dels att göra dig lite mer nyfiken på ämnet.

Men för att använda DALL•E till något intressantare än en simpel illustration till ett veckomejl krävs mycket mer. Det krävs en avsikt, ett omdöme, en nyfikenhet, en förståelse för läsaren och en utvecklad känsla för bildspråk och visuell kommunikation. Och om DALL•E och andra AI-tjänster för att generera automatiska bilder kan få fler människor intresserade av vår tids kanske mest inflytelserika språk — bildspråket — så ser jag ingen anledning att vara något annat än positiv.

fotnoter:

1) ”Salvador Dali as the robot WALL•E making pictures in space” respektive ”a monkey ordering pizza on the internet”.


Då och nu, här och där
Månadens utmaning, februari 2023.
Och här en påminnelse om Månadens utmaning

Veckans Bildradio

I den här veckans bildradio har vi kommit fram till maj månad år 2010, och jag ber Serkan Günes om råd för att fotografera rådjur bland radhus. Förgäves, skulle det visa sig, för jag lyckades aldrig få till den där bilden. Och nu bor jag inte kvar i samma område längre. Men det är inte Serkans råd det är fel på, utan snarare jag som brast i uthållighet. Naturfotografi är inte för de veka och lata, inte ens när det sker i urbana miljöer.

🎙️ 19: Serkan Günes
Göran vill fotografera rådjur i ett radhusområde och ber naturfotografen Serkan Günes om goda råd för nybörjare.

Veckomejl