Görans bildkurs 2024

💡
När det gäller kommunikation, har den fotografiska bilden framförallt fyra funktioner:
Informera. Fotografiet är värdefullt för läsaren för att det bidrar med kunskap.
– Aktivera. Fotografier är blickfång som hjälper en läsare att hitta intressant material, och hjälper till att hålla intresset uppe. Information utan bilder blir ofta tungläst.
– Engagera. Fotografier berättar för läsaren varför kommunikationen är viktig, varför man ska bry sig. Engagerande grepp i fotografi är till exempel att arbeta med igenkänning.
– Dela värderingar. Ett bildspråk berättar väldigt mycket om vem avsändaren är.
💡
Tre roller för kommunikatören
– Fotografera. Att hjälpligt kunna ta sina egna bilder.
– Beställa. Förmågan att förmedla till den som fotograferar hur resultatet helst ska bli.
– Välja. Att ur en given mängd bilder kunna välja den som bäst fungerar i ett visst sammanhang.

Studenternas önskelista: Fotografera

  • Teknikgrund
  • Vad är en bra bild?
  • Hur tolkar jag som fotograf en beställning?
  • Var går gränsen för mobilkameran?
  • Hur tar man en bild som lyckas kommunicra det vi arbetar med?
  • Hur utvärderar jag ett motiv?
  • Utvärdera ljus
  • Närvaro – hur får jag människor att koppla av?

Studenternas önskelista: Beställa

  • Konkreta tips – måla upp olika scenarion
  • Checklista på grundläggande delar för bildbeställning
  • Hur formulerar man en beställning
  • Lära sig prata så att fotografer tycker att det låter bra.

Studenternas önskelista: Välja

  • Balansen mellan bilden och orden.
  • Vad som trendar nu och imorgon.
  • I vilket sammanhang väljer jag vilken bild? Webbsida, nyhetsartikel.
  • Vilken "svårighetsgrad" ska bilden ha?

Personalporträtt

workshopuppgift 1

Gruppuppgift Skriv en pitch till fotograf för porträtt av personal 12 personer. Pitchen ska innehålla följande punkter:

Vilken miljö ska människorna fotograferas i?

  • Autenticitet: Vi får en inblick i miljön.
  • Studiomiljö: Vi lyfter fram att personen är så viktig att vi kostar på oss High Production Value. Lyx = mörk bakgrund.
  • Studio: Antingen svart eller trävägg. Personalen är i ett cigarrum.
  • Ut i naturen på en äng. Som bregottreklamen. Naturligt ljus. Kvällsljus.
  • Alla på sina avdelningar. För att man ska koppla person till avdelning.
  • I matbutiksmiljö, vardaglig.

Vilken typ av ljus? (befintligt ljus, studioljus, brutalblixt)

  • Befintligt ljus. Relativt enkla med simpel kvalitet.
  • Befintligt ljus plus varm ljuskälla för ökad trevnad.

Vilken komposition?

  • Klassisk rule of thirds. (Här diskuterade vi problemen med att fotografera efter givna regler.)
💡
Kompositionsord
Primära och sekundära blickfång.
Passive frame / aktive frame

Titta in i kameran eller inte?

  • Titta in i kameran och se glada ut.

Här laddar ni upp beställningen. Gärna i PDF-format, men word funkar också.

Bra bilder

  • En bild som påbörjar en berättelse som jag vill avsluta.
  • En bild som går att läsa både snabbt och långsamt.

Narrativ med och utan person

workshopuppgift 2

Workshopuppgift 2: Narrativ med och utan personer

För att fullgöra den här workshopuppgiften ska du försöka skapa två narrativa bilder — de ska alltså få läsaren att associera till vad som hände före och efter det att bilden togs. En av bilderna ska innehålla en huvudperson (och eventuellt bifigurer om du vill), den andra bilden ska inte innehålla några människor alls, men ändå få läsaren att vilja skapa en berättelse i huvudet.

Här lämnar du in bilderna till Göran

Deadline för båda bilderna är kl 08:50 den 23 april.

Glöm inte att också ladda upp bilderna på Canvas: workshopuppgift 2.

Samling för genomgång tisdag 23 april klockan 09:00.

Genomgång

Gå igenom den mapp som din grupp fått tilldelad. Poängsätt varje bild från 1–5 baserat på hur lockande den är att skapa ett narrativ. Tänk på det vi sa igår:

En bra bild påbörjar en berättelse som jag vill avsluta.

Här är huvudpersonerna

Etableringsbild

workshopuppgift 3

Den här övningen är en förberedelse för slutuppgiften, som innehåller minst en bild som skildrar den miljö där en viss händelse, eller händelser, utspelar sig.

  1. Sök upp den miljö du fått tilldelad: Resecentrum, Rådhusparken, Juneparken eller högskoleområdet.
  2. Ta en bild som visar mycket av miljön (hög komplexitet), men som ändå är lätt att läsa och ta till sig genom att den har ett tydligt huvudblickfång. Du ska ha med minst en människa, men den personen ska inte vara så nära kameran att bilden uppfattas som ett porträtt, utan som staffage. Inga människor eller djur ska titta in i kameran. Arbeta gärna med förgrund för att skapa en djupkänsla i bilden.

Här lämnar du in din etableringsbild.

Vad är staffage?

En person kan skildra som:

  • individ (porträtt)
  • modell (en människa, men inte en specifik person)
  • staffage (en människa helt utan personlighet, men ett inslag i en miljö).

Habitat (beställning)

workshopuppgift 4

Förutsättning: En text ska handla om att bostaden både speglar och formar människor. Å ena sidan visar en bostad vad en människa värderar, och hur den vill leva. Å andra sidan kan boendemiljön också påverka den boende så att den blir mer glad eller ledsen, får ökad eller minskad energi.

Nu behöver vi bilder för att illustrera denna text. Vi ska framförallt ta upp fyra olika aspekter:

Del 1 (gruppövning)

av denna uppgift är att tillsammans i en grupp sätta samman en pitch för hur en fotograf kan tänka för att göra respektive bild. Fyll det med idéer och uppslag under följande fyra rubriker.

  • bildinnehåll
  • komposition
  • ljus
  • bildbehandling

maila pitchen till goran@bildspraket.se

Pitch 1: En stilla, positivt liv (lugn, trygghet, harmoni)

  • Bildinnehåll 
    få färger (rent)
    inget överflöd 
    mjuk miljö (inga hårda kanter)
  • Komposition
    symmetriskt 
    intimt 
    ögonhöjd/ sitt höjd 
  • Ljus
    golden hour 
    dämpat ljus (inte mörkt) 
    mjukt ljus (inga hårda skuggor)
  • Bildbehandling 
    inte för mycket kontrast 
    varma toner 
    inte för överexponerad

Pitch 2: Ett stilla, negativt liv (depression, monotoni, orkeslöshet)

  • Bildinnehåll
    Disigt/dimmigt och grått väder.-Inomhus, i köket. En liten steril lägenhet (alltså inga färger, tavlor, textilier osv)-Oordning (disk osv ligger utspritt)
  • Komposition
    Vinkel, utmed köket. Obehaglig lång distans (korridor)-Medvetet motljus så att man inte ser personen helt. -Primära blickfånget är den dovt upplysta personen. Kontrasterar motljuset med kökets naturliga ljus.
  • Ljus
    Kallt-Lysrörs-ljus-Mörkt
  • Bildbehandling
    Hög kontrast mellan ljus och mörker -Inte mycket mättnad-Nedtonat och dovt

Pitch 3: Ett händelserikt, positivt liv (spänning, energi, entusiasm)

  • Bildinnehåll 
    Stökigt (organiserat kaos), mycket folk, mat och dryck, intresse, mycket rörelse
  • Komposition
    Objekt i förgrunden, nära bild på aktiviteten, brus i bakgrunden
  • Ljus
    Kvällsljus, mörkt men livfullt, små ljuskällor, mycket färger
  • Bildbehandling
    Hög kontrast, hög färgmättnad, hög skärpa

Pitch 4: Ett händelserikt, negativt liv (oro, stress, ångest)

  • Bildinnehåll
    Barnrummet: i förgrunden syns teckningar elle barntavlor etc vid sidan av dörren så man ser att det är taget från ett barnrum. 
    Vardagsrum/kök: det är stökigt, fullt av alkohol, flaskor, krossade glas, kläder överallt, kaos, räkningar på borden
  • Komposition
    Bild tagen ur barnrummet, där dörrkarmen syns runtom bilden och ramar in motivet som är vardagsrummet/köket där det negativa livet speglas. 
    Det primära blickfånget ska vara barnrummet och det som syns i förgrunden, och det sekundära är vardagsrummet/köket. 
    Persienner fördragna för ett fönster som syns i vardagsrummet, men det syns att solen strålar svagt in emellan persiennerna. 
  • Ljus 
    Dovt
    Mörkt  
  • Bildbehandling 
    Inte svartvitt, men mörk ton igenom bilden
    Teckningen har lite starkare färg så den verkligen blir det primära blickfånget och fångar tittarens blick direkt.  

Del 2 (individuellt)

är att individuellt genomföra ett av uppdragen.

Läs pitchen, och ta idéer därifrån. Vissa saker kommer du inte kunna genomföra. Andra punkter kommer du att känna att du har bättre idéer själv

Lämna in tre varianter av din bild, med mindre förändringar. Kanske någon detalj du ändrat, eller att du haft ett annorlunda ljus, eller ändrat perspektivet något.

Ladda upp resultatet här.

Deadline för inlämning är onsdag 24 april klockan 08:50.

Genomgång

Här är länken till alla bilderna.

För dig som inte var med vid den muntliga redovisningen

Ni som var med på genomgången 24 april är klara med uppgiften. Om du inte var med vid genomgången, välj den av mapparna vars pitch du var med att skriva på tisdagen. Om du inte var med och skrev en pitch, välj en fotograf ur varje mapp.

Titta på fotografens tre bilder, och välj ut den du tycker fungerar bäst i sitt sammanhang. Argumentera för ditt val med tre meningar i text.

För din valda ”bästa” bild, skriv ner fem punkter om bilden som du finner intressanta. Punkterna kan vara positiva (det är bra att krukväxten är med, för det ger en association till hemtrevnad) eller negativa (bilden skulle behövt ett tydligare huvudblickfång, som det nu är vet jag inte var jag ska börja titta).

Lägg in din text i Canvas, under workshopuppgift 4.

Fattigpensionär

workshopuppgift 5

Workshopuppgift 5: Arkivbild fattigpensionärer

Du jobbar på ett tidningsförlag.

Din chef har givit dig i uppgift att ta fram en bild som kan illustrera en artikel om fattigpensionärer. Många äldre har svårt att klara sig på sin pension.

Eftersom ni har avtal med Johner bildbyrå kräver er chef att ni hämtar bilderna därifrån.

Chefen vill ha tre förslag på illustrationer.

  • En konceptbild (symbolisk). En konceptbild visar en idé: till exempel att den här texten handlar om pengar. Ibland kallas konceptbild genrebild. Denna bild ska på en sekund få läsaren att förstå att texten handlar om ekonomi, och allra helst om ekonomi för äldre. Tydlighet är det viktigaste.
  • En intim bild, som får läsaren att ”komma nära” och känna sympati med en individ (som ju då måste vara en äldre person, helst i en situation som gör att det framgår att personen har det ekonomiskt svårt).
  • En narrativ bild, som kanske handlar om hur en äldre person står i affären och ska köpa något. Eller lagar mat. Eller går förbi ett skyltfönster med resor som är alldeles för dyra. Kort och gott; något som får läsaren att tänka på allt som pengar används till, och allt man inte har tillgång till utan pengar.

Döp bildfilerna så att chefen förstår vilken bild som är vilken.

  • koncept.jpg
  • intim.jpg
  • narrativ.jpg

Du får bara leta i 30 minuter.

Här laddar du upp dina 3 bilder.

Glöm inte att lägga upp på Canvas också!!!

... tänker på ...

workshopuppgift 6

Workshopuppgift 6: ... tänker på ...

1. Komplettera titeln med ett personnamn och ett ämne. Till exempel:
”Leif tänker på global uppvärmning”
”Ellinor tänker på kärleken”
”Mehrdad tänker på musik”
Detta är den enda text som ingår i projektet.
Texten får inte innehålla adjektiv. ”Mehrdad tänker på vacker musik” är alltså förbjudet. För vad personen känner medan dessa tankar pågår ska vi nämligen gestalta i bild — se punkt 2:

2. Du ska göra sex kvadratiska bilder som dels visar vad subjektet (Leif, Ellinor, Mehrdad) associerar med ämnet (innehåll), dels hur tankarna påverkar subjektets känsloliv (gestaltning).
En avgörande faktor i valet av bildspråk är om du väljer att fotografera ur subjektets perspektiv (alltså att vi ser världen genom personens ögon) eller om du är en fristående berättare som kan fotografera subjektet i en eller flera av de sex bilderna.

3. Målet med det här lilla miniprojektet är att bilderna tillsammans med texten ska ge läsaren en överraskande, rolig och kreativ åktur. Till exempel blir titeln
”Eva tänker på Stockholm”
på ett sätt om de sex bilderna visar vanliga turistmål i huvudstaden. Kanske en gnutta förutsägbart, eftersom läsaren förmodligen också skulle tänka på Stockholm om hen står och tittar på stadshuset. Det är inte det vi vill uppnå.

Istället: Serien ”Eva tänker på Stockholm” blir på ett helt annat sätt om bilderna visar att Eva hänger tvätt utomhus, plockar svamp och klappar kor. En sådan serie lämnar över mycket mer till betraktaren. Längtar hon till storstaden? Eller är hon glad att hon lyckades ta sig därifrån? Hennes känslotillstånd avslöjas av bildernas formspråk. Ljusa toner/mörka toner? Orolig komposition/harmonisk komposition? ”Äkta” färger/förvrängda färger?

Här lämnar du in bilderna.

Glöm inte att också ladda upp till Canvas!!!

Filerna ska vara i jpg-format. Döp filerna till titeln för ditt projekt, samt nummer 1-6, så här:
"Göran tänker på katter 1.jpg"
"Göran tänker på katter 2.jpg"
och så vidare.

Deadline: Måndag 6 maj klockan 09:00

Bildsätt bildkomposition

workshopuppgift 7 

Workshopuppgift 7: Bildsätt en text om bildkomposition.

Ladda ner den här filen:

Läs hela texten och välj självständigt ut sex textavsnitt som du sedan illustrerar med hjälp av bilder som du tagit själv. Till exempel:

Att komponera in ”en ram i ramen” är ett annat klassiskt grepp som också handlar om att utnyttja en förgrund. Genom att till exempel ta ett porträtt genom en backspegel på ett fordon kan fotografen skapa en känsla av att motivet är en bild i bilden. Att ta ett porträtt av någon genom ett fönster är en liknande idé.

Montera dina sex olika textavsnitt med bilderna du tagit i ett PDF-dokument och ladda upp till Göran.

Ladda även upp de sex bilderna du gjort separat. Döp filerna så att det är lätt att förstå vilken aspekt av bildkomposition som du vill att de ska illustrera. Jag vill alltså ha sju dokument allt som allt för denna uppgift — en PDF-fil och sex JPG-filer.

Här laddar du upp dina sju filer.

Deadline: Måndag 6 maj klockan 09:00

Tisdag 7 maj

Du behöver denna länk för en övning vi ska göra med bilderna till uppgiften ”tänker på”.

Övningen gör vi tillsammans.

Det du ska sätta mått på är hur väl du känner dig inbjuden att vara med och skapa meningen av bilderna i relation till dess titel.

  • Om du tycker att bilderna och texten överlappar varandra så mycket att du inte behöver tänka, så sätter du ”För lätt”.
  • Om du tycker att du får känna dig en smula smart, eller att du blir engagerad eller road när du ser bilderna i relation till deras titel, sätt ”Bra balans”.
  • Om du inte fattar hur titel och bilder överhuvudtaget relaterar till varandra, och du känner dig som ett frågetecken, sätt ”För svår”.

Här är alla bilderna.

Fotografera som diCorcia

workshopuppgift 8

Workshopuppgift 8: Fotografera som diCorcia

Philip-Lorca diCorcia är en världsberömd fotograf, främst känd för sitt sätt att skapa stillsamma bilder som ändå känns som om de är tagna ur en film. Genom att placera ut små ledtrådar väcker han läsarens lust att fundera över vad som hände innan bilden togs, och vad som kan tänkas hända efteråt.

Det här kallas ju, som du vet, för narrativ. Så vi ska alltså göra bilder med ett starkt narrativ, utan att det som händer är särskilt dramatiskt.

På webbplatsen som jag länkar till nedan finns 50 bilder av diCorcia. Titta igenom alla som är tagna fram till 1992 och låt dig inspireras. Ditt jobb är att göra en bild som ser ut som att den skulle kunna varit tagen av diCorcia, även om platsen inte är USA på 80- eller 90-talet. Tänk på ungefär hur mycket rekvisita som är "lagom", och försök att få en känsla för vilken typ av ljus diCorcia tycker mest om.

Du lämnar in två bilder. En som är den du valt, och en av ett försök som du valde bort.

Det måste vara minst en person med i bilden, men det får vara flera.

Philip-Lorca diCorcia | MoMA
American, born 1951. Philip-Lorca diCorcia’s photographs straddle truth and fiction by combining real people and places—but not necessarily people and places that naturally go together. The theatricality of his images is carefully constructed: he arranges the objects of each scene and devises precis…

Här lämnar du in bilden till Göran

Deadline 8 maj kl 08:55

Glöm inte att lämna in den på Canvas också.

Fototävling Hemma

Workshopuppgift 9

Här lämnar ni in er värdering.

En bild ska få 1 poäng, det är er tredjeplats.
En bild ska få 2 poäng = silver.
En bild ska få 3 poäng = bäst.
Alla andra bilder ska ha noll.

Slutuppgiften!

En relation i tolv bilder

Slutuppgift: En relation skildrad i tolv bilder.

Din slutuppgift är ganska omfattande. Du ska skildra en relation i tolv bilder.

Relationen

Följande kriterier gäller för vilken typ av relation du får välja.

  1. Relationen ska bestå av två parter, t ex mor och dotter eller ett kärlekspar.
  2. Minst en av parterna måste vara en individ med känslor och vilja, men inte båda. Behöver dock inte vara en människa, det kan också vara t ex en hund. Det är alltså ok att göra en bildserie om Emils relation till studentlivet. Det går också att göra en skildring där ena parten är frånvarande, till exempel Francesca och hennes döda syster.
  3. Relationen kan vara helt okomplicerad, alltså att parterna (om det är ett par) verkligen älskar varandra på alla sätt och vis och allt är bara positivt. Men sannolikheten att engagera läsaren ökar om du väljer en relation som har både positiva och negativa sidor. Precis som med teveserier alltså, det måste finnas något att tänka på, både bra och dåligt.

Målet med din skildring i sin helhet ska du formulera i skrift.

För att jag ska kunna bedöma hur bra du lyckats, så behöver jag veta vad du försökte åstadkomma. Därför måste din beskrivning av vad du vill åstadkomma vara ganska utförlig, och den presenteras i skriftlig form. Du måste skriva saker som till exempel:

I min skildring "Emelie och fotbollen" har jag försökt fånga både glädjen i framstegen och i att umgås med lagkamraterna, men även den stora trötthet hon kan känna när hon ska ge sig ut på sina tidiga löprundor.

Varje bild ska ha en bildtext

Yes. Ibland kan bildtexten vara så kort som "Klockan är 18:30, och Nadja är redan färdig att gå och lägga sig."

Du ska beskriva varje enskild bilds funktion

I dokumentationen till slutuppgiften måste du beskriva vad du tänkt med varje enskild bild i serien, vad just den bilden ska bidra med till helheten. Jag måste också kunna se att du vet vad du gör, så du skriver till exempel något i den här stilen (detta är alltså inte detsamma som bildtexten).

Nu är Ronny på nattklubben, här kan han och Katja verkligen leva ut tillsammans. Deras vanliga vardagsbekymmer är glömda, de dansar och dricker. För att gestalta den här bekymmerslösheten har jag valt en uttrycksfull bild med lutande horisont och en liksom explosiv komposition där jag gått väldigt nära. Bilden är oskarp, vilket jag anser ytterligare understryker Ronnys berusade tillstånd. Färgerna är lite tillskruvade i Photoshop, även det för att understryka att Ronny och Katja nu befinner sig i en värld som är fjärran från den vanliga grå vardagen.

Du ska göra sammanlagt tolv bilder, och bilder av följande typer måste vara med för att du ska bli godkänd:

  • Minst en etableringsbild. Var utspelar sig den här historien? Vad är det för årstid? Vilken tid på dygnet? Vilket socioekonomiskt sammanhang?
  • Ett intimt porträtt av varje part. Om du har en huvudperson = 1 porträtt. Om du har två = 2 porträtt eller ett porträtt där båda är med. Med "intimt" porträtt menar jag att personen ska kännas uppriktig och nära. Så avhåll dig från den typen av "trevliga leenden" som man ser till exempel i skolfoton.
  • Minst en narrativ detaljbild. Narrativa detaljer är bilder utan människor, men med en fångad detalj som fördjupar berättelsen. Kan till exempel vara ett fotografi som visar att en person har ett fotografi av en annan person i sin plånbok. Det kan också vara en bild in i kylskåpet hemma hos Ronny, där vi ser vad han brukar äta.
  • Minst ett "händelselöst narrativ med människa". Lär av Philip-Lorca diCorcia. Detta är alltså en bild som ska väcka känslan "vad har hänt?" och ”vad ska hända sedan?” . Minst en av dina huvudpersoner ska vara med i bilden, men den ska vara passiv.
  • Minst en bild som är aktiv och narrativ. Med detta menar jag att vi får se minst en av huvudpersonerna i handling, att hen gör någonting. Det kan vara något stillsamt, som till exempel att måla naglarna eller brygga kaffe.

Dessa 5 bilder är alltså obligatoriska. De övriga 7 bilderna styr du över helt själv. Glöm inte att ange i bildbeskrivningen vilken bild du anser är vilken.

Fotograferingen: Du måste fotografera vid minst 3 olika tillfällen

När det gäller fotograferingen så måste din skildring bygga på att du skaffar ditt material vid minst 3 olika tillfällen. Detta för att:

  • Det ska bli en bredd i din skildring (t ex vad gäller olika miljöer, olika tider på dygnet, dina personer har inte samma kläder hela tiden).
  • Du ska gå igenom ditt material mellan fotograferingarna, och få tid att reflektera över hur du ska komplettera och gå vidare.

Lämna in texten i PDF-format, och bilderna som .jpg-bilder (inte monterade i PDF-dokumentet).

Jag vill alltså ha 13 filer av dig. Bilderna vill jag att du numrerar från 01–12, så att de kommer i rätt ordning. Se till att detta nummer ligger allra först i filnamnet [01 hemma hos Ronny.jpg]

Ditt PDF-dokument ska innehålla följande:

  • Titel på ditt projekt.
  • Ditt namn.
  • En presentation av projektet i sin helhet.
  • En kort beskrivning över dina minst 3 olika fototillfällen, och hur du valt dem.
  • En lista över de bilder som ingår, och för varje bild ska du ange:
  • Bildens nummer.
  • Bildtext (alltså en kortare text av den typ som kan användas vid en eventuell publicering, ofta bara en enda mening).
  • Din beskrivning av bildens funktion i serien, och hur du gjort för att bilden ska fungera så bra som möjligt.
  • Du ska också ange om denna bild är en av de fem obligatoriska bilderna, och i sådana fall vilken.

Deadline är måndag 27 maj

För att jag ska hinna läsa igenom din text och se dina bilder innan slutredovisningen den 30 maj, så behöver jag ditt material senast måndagen den 27 maj (midnatt).

Här lämnar ni in materialet till Göran (länk kommer strax).

Och på Canvas lämnar du in samma material, i en mapp som troligen heter "Slutuppgift".

Vad behöver jag för att få G?

För att få godkänt ska du ha uppfattat alla instruktioner korrekt samt följa dem.

Vad behöver jag för att få VG?

För att få VG ska du till fullo förstå och följa alla instruktioner ovan, samt genom både dina bilder och tillhörande texter visa att du har en god känsla och förståelse för hur bilder kommunicerar och samverkar med varandra.

Dina bilder behöver uppnå viss höjd när det gäller kreativitet estetiskt uttryck. Det är alltså inte möjligt att få VG om det framstår som att du är oengagerad i ditt projekt.

Du ska också visa att du behärskar den terminologi vi använt under kursen för att beskriva olika element (t ex "narrativ", "intim", "informativ", "gestaltande/gestaltning", "illustration", "staffage", "komposition", "mjukt ljus/hårt ljus").

Frågor?

Det går bra att mejla mig på goran@bildspraket.se om du behöver fråga något kring slutuppgiften. Starta ämnesraden med texten ”JU2024”, för jag har autosortering på min mejl. Det gör det så mycket lättare för mig.

Lycka till!

/Göran